Reklame/Krogh Optikk
Tidløs eleganse
Skal du se etter nye solbriller denne våren? Hva med å gå for en klassisk pilot, en elegant cateye eller en futuristisk retangulær solbrille i sort med gulldetaljer? Sommerens favoritter er ikoniske solbriller som aldri går av moten. Tendensen er mindre logobruk, og fokuset er en mer bærekraftig moteindustri med tidløse kvalitetsbriller som passer til både byliv, badeferie langs Norges-kysten og til fjells.
by CELINE AAGAARD photo: HANNA CHRISTIE
Feminin eller maskulin, smal og rask eller elegant og nett? Design skal matche kvalitet - og glassene skal beskytte mot UV-stråler. Det er verdt å investere i et par solbriller som varer. Både med tanke på glassene, men også det faktum at når du velger kvalitetssolbriller, er dette briller du vil kunne ha for evig om du behandler dem pent.
I 14 år har jeg vært fast kunde hos Krogh Optikk - og jeg har fortsatt de første design-solbrillene mine som var signert Dior. Jeg har alltid hatt en fascinasjon for solbriller, og mine foreldre har til og med spart på mine første ikoniske hvite som jeg ble avfotografert med i pulk- sent på 70-tallet. Siden den gang har det blitt et titalls solbriller, og plastbrillene fra 80-tallet som trolig ble kjøpt på en bensinstasjon på vei til fjells er i senere tid byttet ut med smale, mer androgyne solbriller. Men også disse er inspirert av en tid vi har lagt bak oss, men ikke klarer å gi slipp på, nemlig 90-tallet.
Retro og raske briller
Klassiske retrobriller har forlengst gjort sitt comeback i form av raske briller, og motehus som Balenciaga har vært toneangivende her med speilglass og logo plassert midt mellom brynene. Også Prada har vært godt synlig i motebildet. For dem som er barn av 70-tallet og ikke orker en revy av 90-tallet, finnes det fortsatt solbriller som dekker hele ansiktet og som har gradert glasss akkurat som for 40 år siden, men solbrillene er langt fra så store som de var for et par år siden. Også etter at Hedi Slimane tok over som kreativ sjef for CELINE, har solbrille-formen hos motehuset endret retning- og blitt mer rektangulære.
Øye for detaljer
Solbriller handler ikke bare om å se, men fortsatt også om å bli sett. Dette til tross, er det flere motehus som velger diskret logobruk- selv på stangen. Bottega Veneta var fjorårets største hype, men selv ikke det gjorde sitt til at de synliggjorde logoen. Brillen er likevel gjenkjennbar med sine ikoniske gulldetaljer som er inspirert av motorsykkelmiljøet. Skal du investere i en brille med litt edge, er BV1002s favoritten, men Krogh Optikk har et godt utvalg for enhver smak og ansikt. Husk at det er smart å tenke over hvilke briller som sitter best på nesen din -, ditt ansikt og hodeform.
Arkitektonisk
Og mens vi er inne på diskret logo og minimalisme, er luksusmerket The Row et godt eksempel på at kvalitet og design er viktigst. Kolleksjonene er tidløse og inspirert av arkitektur. The Row føres kun i noen få utvalgte konseptbutikker i verden. Få vet kanskje at solbriller signert Mary-Kate og Ashley Olsen og The Row er å oppdrive i Norge hos Krogh Optikk. The Row har et diskret samarbeid med Oliver Peoples, og hodene bak luksusmerket er gjennomførte når det kommer til fravær av logotering. Merkevarebygging på et annet nivå.
Det handler om personlig stil - istedet for kjøpt identitet, om å være bevisst og ta et standpunkt for fremtiden. Om kvalitet - ikke kvantitet.
Se utvalget til Krogh Optikk her
Comments